Veronsaajien palvelut

Palvelu tarjoaa tietoa veronsaajien verotuloista ja niiden perusteena olevista veroista sekä muista jakoperusteista verotulojen seurantaa ja talouden suunnittelua varten.

10.04.2024

Tämän hetken ilmoitus- ja verokertymätilanteen mukaan huhtikuun verontilitykset näyttäisivät seuraavanlaisilta.

Ansio- ja pääomatuloverot

Verontilityksiä kasvattavat suhteessa viime vuoteen jälleen erityisesti ennakonpidätykset palkoista, eläkkeistä yms. (+120 Me/+4,2 %). Tällä hetkellä näyttää, että muut tuloveroerät alentuisivat yhteensä noin 50 miljoonaa euroa.

Ansio- ja pääomatuloverot veronsaajaryhmittäin:

• Kunnat: 844 milj. euroa / +3,5 %
  • Seurakunnat: 94 milj. euroa / +1,2 %
  • Kela: 178 milj. euroa / -16 %
  • Valtio: 2 150 milj. euroa / +3,7 %
  • Yhteensä: 3 266 milj. euroa / +2,3 %

Yhteisöverot

Yhteisöveroja vähentävät erityisesti lisäennakot, jotka vaikuttaisivat tämän hetken tietojen mukaan vähentyvän noin 30 milj. euroa (-46 %).  Ennakkoveroissa vaikuttaisi olevan yhteensä noin 40 miljoonan euron kasvua (+9 %).

Yhteisöverot veronsaajaryhmittäin:

• Kunnat: 128 milj. euroa / -5,7 %
  • Valtio: 410 milj. euroa / +1,9 %
  • Yhteensä: 538 milj. euroa / +-0 %

Kiinteistövero

• Kunnat: 16 milj. euroa / +-0 %

Työnantajan sairausvakuutusmaksu

• Kela: 103 milj. euroa / -23 %

Huhtikuun lopulliset verontilitysmäärät julkaistaan viimeistään 26.4.2024.

27.03.2024

Verohallinnon ennakkotietojen perusteella kiinteistöveroja kerätään tänä vuonna kunnille 2,4 miljardia euroa.

Kiinteistöveron tuotto nousee noin 170 miljoonaa (+7,7 %) suuremmaksi kuin viime vuonna. Maapohjista kertyvä kiinteistövero kasvaa 21 prosenttia (115 miljoonaa euroa) ja rakennuksista kertyvä vero 3,4 prosenttia (57 miljoonaa euroa).

Lisätietoa:

22.03.2024

Maaliskuun 2024 verontilitystiedot on julkaistu verkkopalvelussa, ja ne maksetaan veronsaajille 27.3.2024. Maaliskuun tilityksissä vähennetään tämän vuoden verotuskustannusten ensimmäinen erä.

KOOSTE MAALISKUULTA (miljoonaa euroa / muutos vuoden takaisesta):

Koko maa

• Ansio- ja pääomatulovero 3 143 / +3,7 %
  • Yhteisövero 532 / -9,3 %
  • Kiinteistövero 12 / +21 %
  • Työnantajan sairausvakuutusmaksu 98 / -21 %

Kunnat ja seurakunnat:

• Kunnallisvero 804 / +0,7 % ja Kirkollisvero 90 / +2,9 %.
  • Kuntien yhteisövero 127 / -15 %. Kuntien yhteisöveron vähentyminen johtuu pääosin verovuoden 2023 ryhmäprosentin alentumisesta verrattuna vuoden takaiseen, kohdistuen lähinnä lisäennakoihin. Myös lisäennakoiden yhteismäärä on vähentynyt.
  • Kiinteistövero 12 / +21 %. Kiinteistöveron nousu johtuu asiakkaiden maksukäyttäytymisestä. Suuremmassa määrin kiinteistöveroja tilitetään heinäkuusta alkaen.

VEROLAJIKOHTAISET TIEDOT

Ansio- ja pääomatuloverot

Maaliskuussa tilitetään ansio- ja pääomatuloveroja yhteensä 3 143 miljoonaa euroa, joka on 113 miljoonaa euroa ja 3,7 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Tilitysmäärää kasvattavat erityisesti ennakonpidätykset palkoista yms., jotka nousevat 173 miljoonaa ja 6,5 prosenttia.

Maaliskuun tilitysmäärää puolestaan pienentää eniten lisäennakkojen lasku 42 miljoonalla eurolla (-48 %). Kokonaismäärältään verovuoden lisäennakkoja on maaliskuu mukaan lukien tilitetty 484 miljoonaa, joka on 270 miljoonaa ja 36 prosenttia vuotta aiempaa vähemmän. Tavallisesti lisäennakoiden pienentyminen viittaa pääomatulojen ja erityisesti luovutusvoittojen pienentymiseen.

Muut tuloveroerät alentuvat yhteensä noin 22 miljoonaa euroa.

Tarkemmin eri tuloveroerien määristä löytyy tietoa verkkopalvelun koko maan verotulojen seurantaosion kohdista "Tilityskokonaisuuksittain" ja "Verolajeittain". Tärkeimpien tuloveroerien osalta myös ryhmätasolla löytyy tietoa Verotulojen seurannan Tilityskokonaisuuksittain-kohdasta.

Yhteisöverot

Yhteisöveroja tilitetään maaliskuussa 532 miljoonaa euroa, jossa laskua vuoden takaiseen 55 miljoonaa euroa ja 9,3 prosenttia.

Yhteisöverojen alentumaa selittävät erityisesti verovuoden 2023 lisäennakot, joiden tilitysmäärä laskee 65 miljoonaa euroa (-54 %) verraten verovuoden 2022 lisäennakoihin vuotta aiemmin. Yhteensä yhteisöjen verovuoden 2023 lisäennakot ovat kasvaneet verovuodesta 2022 noin 50 miljoonaa euroa (+3,0 %). Myös jäännösverot alentuvat noin 10 miljoonalla.

Yhteisöverojen tilitysmäärää toisaalta kasvattaa ennakkoverojen nousu 24 miljoonalla. Verovuoden 2024 ennakot ovat melko tarkasti edellisvuoden tasolla eli niitä tilitetään 478 miljoonaa euroa (+3 Me/+0,6 %). Loppu kasvusta tulee vanhemmista verovuosista.

Edelliskuukausien tapaan muutokset poikkeavat ryhmätasolla melko paljon, valtion tilitysten laskiessa 7,3 prosenttia ja kuntien 15 prosenttia. Ero johtuu erisuuruisista ryhmäosuuksien muutoksista. Verovuoden 2023 kuntaryhmän jako-osuus on laskenut 29 prosenttia verrattaessa vastaavia osuuksia vuoden takaiseen, ja tämä ryhmäosuuden muutos kohdistuu erityisesti verovuoden 2023 lisäennakoihin.

Yhteisöverojen erien määristä löytyy tietoa verkkopalvelun koko maan verotulojen seurantaosion kohdista "Tilityskokonaisuuksittain" ja "Verolajeittain".

Työnantajan sairausvakuutusmaksut ja kiinteistöverot

Sairausvakuutusmaksuja tilitetään maaliskuussa 98 milj. euroa, jossa vähennystä edellisvuoden maaliskuuhun 26 milj. euroa ja 21 prosenttia. Lasku johtuu pääasiassa maksuprosentin 24 prosentin alentumisesta 1,53 prosentista 1,16 prosenttiin.

Kiinteistöveroja tilitetään 12 milj. euroa, jossa kasvua vuoden takaiseen kaksi miljoonaa ja 21 prosenttia. Suuremmassa määrin kiinteistöveroja tilitetään heinäkuusta alkaen.

11.03.2024

Tämän hetken ilmoitus- ja verokertymätilanteen mukaan maaliskuun verontilitykset näyttäisivät seuraavanlaisilta.

Ansio- ja pääomatuloverot

Verontilityksiä kasvattavat suhteessa viime vuoteen erityisesti ennakonpidätykset palkoista, eläkkeistä yms. (+180 Me/+6,7 %). Tällä hetkellä näyttää, että muut tuloveroerät alentuisivat yhteensä noin 50--60 miljoonaa euroa.

• Kunnat: 806 milj. euroa / +0,9 %
  • Seurakunnat: 90 milj. euroa / +3,3 %
  • Kela: 170 milj. euroa / -14 %
  • Valtio: 2 089 milj. euroa / +7,2 %
  • Yhteensä: 3 155 milj. euroa / +4,1 %

Yhteisöverot

Yhteisöveroja vähentävät erityisesti lisäennakot, jotka vaikuttaisivat tämän hetken tietojen mukaan vähentyvän noin 60 milj. euroa (-50 %).  Ennakkoveroissa ei näyttäisi tapahtuvan suuria muutoksia.

• Kunnat: 124 milj. euroa / -17 %
  • Valtio: 400 milj. euroa / -8,6 %
  • Yhteensä: 524 milj. euroa / -10,8 %

Kiinteistövero

• Kunnat: 10 milj. euroa / +-0 %

Työnantajan sairausvakuutusmaksu

• Kela: 100 milj. euroa / -19 %

Maaliskuun lopulliset verontilitysmäärät julkaistaan viimeistään 27.3.2024.

23.02.2024

Helmikuun 2024 verontilitystiedot on julkaistu verkkopalvelussa, ja ne maksetaan veronsaajille 28.2.2024.

Helmikuussa otetaan käyttöön uudet veronsaajaryhmä- ja veronsaajakohtaiset jako-osuudet ansio- ja pääomatuloverojen verovuodelle 2024. Samalla oikaistaan jo tilitetyt verovuoden 2024 verot vastaamaan uusia jako-osuuksia. Koska verovuotta 2024 on tilitetty ennen helmikuuta vain vähäisiä määriä, eivät oikaisutkaan ole suuria.

KOOSTE HELMIKUULTA (miljoonaa euroa / muutos vuoden takaisesta):

Koko maa

• Ansio- ja pääomatulovero 3 507 / -1,1 %
  • Yhteisövero 1 450 / -4,5 %
  • Kiinteistövero 68 / +10 %
  • Työnantajan sairausvakuutusmaksu 100 / -17 %

Kunnat ja seurakunnat:

• Kunnallisvero 920 / -16 % ja Kirkollisvero 100 / +5,3 %. Kuntaryhmän kehitykseen vaikuttaa vielä helmikuussa hyvinvointialueista johtuva ryhmäprosentin alentuminen, joka kohdistuu edellisen verovuoden lisäennakoihin ja jäännösveroihin.
  • Kuntien yhteisövero 347 / -26 %. Kuntien yhteisöveron vähentyminen johtuu pääosin verovuoden 2023 ryhmäprosentin alentumisesta verrattuna vuoden takaiseen, kohdistuen lähinnä lisäennakoihin.
  • Kiinteistövero 68 / +10 %. Kiinteistöveron nousu aiheutuu verotuksen valmistumisaikataulun vaihtelusta ja asiakkaiden maksukäyttäytymisestä.

VEROLAJIKOHTAISET TIEDOT

Ansio- ja pääomatuloverot

Helmikuussa tilitetään ansio- ja pääomatuloveroja yhteensä 3 507 miljoonaa euroa, joka on 40 miljoonaa euroa ja 1,1 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Helmikuun tilitysmäärää pienentää etenkin verovuoden 2023 jäännösverojen vähentyminen 178 miljoonalla sekä lisäennakoiden vähentyminen 109 miljoonalla eurolla. Lisäennakot ovat koko verovuoden 2023 osalta vähentyneet noin 230 miljoonaa euroa ja 34 prosenttia. Tavallisesti lisäennakoiden pienentyminen viittaa pääomatulojen ja erityisesti luovutusvoittojen pienentymiseen.

Tilitysmäärää puolestaan kasvattavat erityisesti ennakonpidätykset palkoista yms., jotka nousevat 237 miljoonaa ja 8,8 prosenttia. Ennakonpidätysten määrän kasvua selittää osaltaan noin 80 miljoonan euron kertymän siirtyminen tammikuulta helmikuulle. Ilman siirtymää kasvua olisi 158 miljoonaa ja 5,9 prosenttia.

Muut tuloveroerät kasvavat yhteensä noin 10 miljoonaa euroa.

Yhteisöverot

Yhteisöveroja tilitetään helmikuussa 1 450 miljoonaa euroa, jossa laskua vuoden takaiseen 68 miljoonaa euroa ja 4,5 prosenttia.

Yhteisöverojen alentumaa selittävät verovuoden 2023 lisäennakot, joiden tilitysmäärä laskee noin 1,3 miljardista 1,1 miljardiin euroon vähentyen 210 miljoonaa euroa. Yhteensä yhteisöjen verovuoden 2023 lisäennakot ovat kasvaneet verovuodesta 2022 hieman vajaat 110 miljoonaa euroa (+6,6 %).

Tosin osa yrityksistä saattaa eri vuosina maksaa joko lisäennakoita tai korottaa loppuvuonna ennakkoveroja, joten paremman kuvan antaa todennäköisesti huomioimalla kaikki kertyneet verovuoden yhteisöverot. Näin tarkastellen verovuoden 2023 yhteisöveroja on kertynyt 7,4 miljardia euroa, joka on noin 270 miljoonaa euroa ja 3,5 prosenttia edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa vähemmän.

Koska jäännösverojen korkokanta on noussut huomattavasti, vaikuttaa yhteisöverojen lisäennakoita maksetun suhteessa jonkin verran vuotta aiempaa enemmän. Tämä voi ennakoida jäännösveroja kertyvän ainakin suhteellisesti hieman vähemmän suhteessa veronpalautuksiin kuin aiempina vuosina.

Yhteisöverojen tilitysmäärää toisaalta kasvattaa ennakkoverojen nousu 129 miljoonalla. Verovuoden 2024 ennakot kasvavat noin 50 miljoonaa ja verovuoden 2023 ennakot noin 70 miljoonaa, loppuosa ennakkoverojen kasvusta kohdistuu vanhempiin verovuosiin.

Muut tuloveroerät kasvavat yhteensä 13 miljoonaa euroa.

Edelliskuukausien tapaan muutokset poikkeavat ryhmätasolla suuresti, valtion tilitysten kasvaessa 5,1 prosenttia ja kuntien laskiessa 26 prosenttia. Ero johtuu erisuuruisista ryhmäosuuksien muutoksista. Verovuoden 2023 kuntaryhmän jako-osuus on laskenut 29 prosenttia verrattaessa vastaavia osuuksia vuoden takaiseen, ja tämä ryhmäosuuden muutos kohdistuu erityisesti verovuoden 2023 lisäennakoihin.

Työnantajan sairausvakuutusmaksut ja kiinteistöverot

Sairausvakuutusmaksuja tilitetään helmikuussa 100 milj. euroa, jossa vähennystä edellisvuoden helmikuuhun 20 milj. euroa ja 17 prosenttia. Lasku johtuu pääasiassa maksuprosentin 24 prosentin alentumisesta 1,53 prosentista 1,16 prosenttiin.

Kiinteistöveroja tilitetään 68 milj. euroa, jossa kasvua vuoden takaiseen kuusi miljoonaa ja 10 prosenttia.