23.10.2019 Lokakuun verontilitykset

Lokakuussa henkilöasiakkaiden tuloveroja tilitetään noin 2 547 miljoonaa euroa, joka on lähes sama määrä kuin vuotta aiemmin, muutos on -3 miljoonaa euroa (-0,1 %).

Lokakuun tilityksissä veronpalautusten ja jäännösverojen muutokset edellisvuodesta käytännössä kompensoivat toisensa. Vastaavasti palkkojen ja eläkkeiden ennakonpidätysten 50 miljoonan euro kasvun syövät lisäennakkojen 44 miljoonan euron sekä eräiden muiden pienempien "alaverolajien" vähentyminen. Kuukausikohtaisia tietoja eri alaverolajien kehityksestä löytyy Tilitykset verolajeittain -kohdasta
Ennakonpidätysten kertymään vaikuttavista tekijöistä on julkaistu erillinen tiedote.

Veronpalautuksia vähennetään lokakuussa 86 miljoonaa euroa ja jäännösveroja tilitetään 116 miljoonaa euroa.
Tulevina kuukausina veronpalautuksia vähennetään tilityksistä tämän hetken tiedon mukaan
·        marraskuussa noin 170 milj. euroa ja
·        joulukuussa 440 milj. euroa.

Jäännösveroja erääntyy vastaavasti maksettavaksi

·        marraskuussa noin 210 milj. euroa,
·        joulukuussa 300 milj. euroa,
·        tammikuussa 65 milj. euroa ja
·        helmikuussa 230 milj. euroa.

Yhteisöveroja tilitetään lokakuussa 369 miljoonaa euroa (-13,2 %). Reilun 55 milj. euron vähennys vuoden takaiseen aiheutuu lähinnä ennakkoverojen (-38 Me) ja lisäennakoiden (-10 Me) vähentymisestä. Ennakkoverojen osalta vähentymistä kohdistuu kuluvaan vuoteen noin 22 milj. euroa (muutos -6,1 %).