30.8.2019 Elokuun verontilitykset

​Elokuussa henkilöasiakkaiden tuloveroja tilitettiin noin 1 976 miljoonaa euroa, joka on noin 700 miljoonaa edellisvuotta vähemmän (-26,2 %).

Suurin syy vähentymiseen ovat heinäkuun tapaan verotuksen joustavasta valmistumisesta johtuvat veronpalautukset, joita vähennettiin elokuun tilityksistä noin 800 miljoonaa euroa. Aiempina vuosina veronpalautukset on vähennetty kertavähennyksenä marras-/joulukuussa.

Ennakonpidätykset palkoista ja eläkkeistä nousivat vuoden takaisesta 37 miljoonaa euroa (+1,5 %). Jäännösveroja tilitettiin noin 84 miljoonaa euroa, jossa lisäystä edellisvuoteen 72 miljoonaa euroa.

Alkuvuoden ennakonpidätysten pienempää kertymää selittää tulorekisterin liittyvien ilmoitusongelmien lisäksi myös vuoden alussa voimaan tullut verokorttimuutos. Muutoksen myötä erillisestä sivutuloverokortista ja mahdollisuudesta kuukausikohtaiseen tulorajaan luovuttiin ja siirryttiin vuositulorajaan perustuvaan verokorttiin. Tämän vuoksi mm. sivutulojen ennakonpidätykset tulevat kertymään osittain myöhemmin aiempaan nähden.

Syyskuussa veronpalautuksia vähennetään euromääräisesti eniten, noin 1,3 miljardia euroa. Lokakuussa vähennettävien veronpalautusten määrä tulee olemaan noin 80 milj. euroa.

Yhteisöveroja tilitettiin 454 miljoonaa euroa (+11,6 %). Vajaan 50 milj. euron lisäys kertyy ennakko- ja jäännösverojen kasvusta.

Lisätietoja antaa tarvittaessa:
Satu Sarén