7.2.2018 Verotulojen kehitys: 2017 Verohallinto keräsi 65 017 miljoonaa euroa

Verohallinnon tiedote, 7.2.2018

Verohallinnon tammi-joulukuussa 2017 keräämät verojen nettokertymät olivat yhteensä 65 017 miljoonaa euroa. Tämän vuoden kertymätiedoissa on mukana Tullilta siirtyneet valmisteverot sekä autovero ja tämä selittää osaksi verokertymän kasvun. Verohallinnon verokertymissä ei näy Tullin keräämä arvonlisävero ja Trafin keräämät verot.

Henkilöasiakkaiden tuloveroa kertyi tammi-joulukuussa yhteensä 29 786 miljoonaa, joka oli 856 miljoonaa (-2,8 %) vähemmän kuin vuotta aiemmin. Ennakonpidätyksiä tästä oli 28 472 miljoonaa ja niiden määrä laski viime vuodesta 513 miljoonaa (-1,8 %).

Yhteisöjen tuloveroa kertyi tammi-joulukuussa yhteensä 6 104 miljoonaa, joka oli 1 244 miljoonaa (25,6 %) enemmän kuin vuotta aiemmin.

Arvonlisäveroa Verohallinto keräsi tammi-joulukuussa yhteensä 14 837 miljoonaa, joka oli 116 miljoonaa (0,8 %) enemmän kuin vuotta aiemmin.

Valmisteveroja kerättiin 7 048 miljoonaa euroa. Eniten valmisteveroja kerättiin energiaveroista (4 591 miljoonaa).
Aiemmat tilastot ja analyysit verokertymistä löytyvät sivulta Verotulojen kehitys.