10.6.2016 Verotulojen kehitys: tammi-toukokuun verokertymät kasvoivat 701 miljoonaa euroa

Verohallinnon tiedote, 9.6.2016
Verohallinnon tammi-toukokuussa 2016 keräämät verojen nettokertymät olivat yhteensä 24 644 miljoonaa euroa. Kasvua vuodentakaiseen tuli 701 miljoonaa (+2,9 %). Verohallinnon verokertymissä ei näy Tullin ja Trafin keräämät verot.
Henkilöasiakkaiden tuloveroa kertyi tammi-toukokuussa yhteensä 14 151 miljoonaa, joka oli 297 miljoonaa (+2,1 %) enemmän kuin vuotta aiemmin. Ennakonpidätyksiä tästä oli 12 065 miljoonaa ja niiden määrä lisääntyi viime vuodesta 231 miljoonaa (+2,0 %).
Yhteisöjen tuloveroa kertyi tammi-toukokuussa yhteensä 2 328 miljoonaa, joka oli 95 miljoonaa (+4,2 %) enemmän kuin vuotta aiemmin.
Arvonlisäveroa Verohallinto keräsi tammi-toukokuussa yhteensä 6 029 miljoonaa, joka oli 345 miljoonaa (+6,1 %) enemmän kuin vuotta aiemmin. Noin puolet kasvusta selittyy viime vuoden toukokuulle ajoittuneilla yksittäisten yritysten investointeihin liittyvillä suurilla kertaluontoisilla palautuksilla.
Tutustu tarkemmin:
Aiemmat tilastot ja analyysit verokertymistä löytyvät sivulta Verotulojen kehitys.