13.4.2015 Verotulojen kehitys: maaliskuun verokertymät kasvoivat 35 miljoonaa (+0,8 %)

Verohallinnon maaliskuussa 2015 keräämät verojen nettokertymät olivat yhteensä 4 343 miljoonaa euroa. Kasvua vuoden takaiseen tuli 35 miljoonaa (+0,8 %). Pääosa kasvusta tuli totutusti henkilöasiakkaiden tuloverosta, jota kertyi 85 miljoonaa (+3,5 %) viime maaliskuuta enemmän. Ennakonpidätykset kasvoivat 53 miljoonaa (+2,4 %) eli saman verran kuin helmikuussa.

Yhteisöverokertymä ylsi 5 miljoonan verran (+2,1 %) eli niukasti vuodentakaista suuremmaksi. Yhteisöveron osatekijöistä merkittävimmät muutokset tapahtuivat ennakkoverojen palautuksissa, joiden määrä kasvoi 37 miljoonaa (+85 %), sekä jäännösveroissa, joiden määrä nousi 30 miljoonaa (+180 %).

Maaliskuun arvonlisäverokertymä pieneni 29 miljoonaa (-2,4 %). Arvonlisäverokertymissä on tämän vuoden puolella ollut suuria kuukausivaihteluja. Vuoden ensimmäisen neljänneksen jälkeen arvonlisäveroa on kertynyt 31 miljoonaa (+0,8 %) enemmän vuotta aiempaan verrattuna.

Tutustu tarkemmin:
Aiemmat tilastot ja analyysit verokertymistä löytyvät sivulta Verotulojen kehitys.