13.2.2015 Verotulojen kehitys: tammikuun verokertymä laski 178 miljoonaa (-3,7 %)

Verohallinnon tammikuussa 2015 keräämät verojen nettokertymät olivat yhteensä 4 681 miljoonaa euroa. Laskua vuodentakaiseen tuli 178 miljoonaa (-3,7 %).

Kaikkien suurten veroryhmien kertymät laskivat, henkilöasiakkaiden tuloverossa tosin kausiluontoisten verovuoteen 2014 liittyvien ennakon täydennysmaksujen takia, joita kertyi tammikuussa 208 miljoonaa vähemmän (-47 %) kuin vuosi sitten. Osasyy pudotukselle oli viikonlopun yli mennyt eräpäivä, joka mahdollisti täydennysmaksun maksamisen korottomasti 2.2.2015 asti. Siitä huolimatta täydennysmaksujen määrä näyttää jäävän viime vuotta pienemmäksi, joka kertoo verovuoden 2014 pääomatulojen todennäköisesti tipahtaneen vuotta aiemmasta.

Ennakonpidätysten määrä nousi kuitenkin 85 miljoonaa (+3,6 %), jonka ansiosta henkilöasiakkaiden tuloveron tammikuun kertymä jäi vain 122 miljoonaa (-4,2 %) vuodentakaista pienemmäksi.

Yhteisöveron nettokertymä laski tammikuussa 7 miljoonaa (-2,0 %), mikä olikin varsin odotettua. Arvonlisäveron nettokertymä oli sen sijaan pettymys, siinä laskua tuli kaikkiaan 80 miljoonaa (-6,8 %). Ihan näin synkkiä lukuja ei pitäisi tulla tulevien kuukausien aikana, mutta kotimaisen kulutuksen heikkouden takia on hyvin mahdollista, että vuoden 2014 tasosta tullaan jäämään.

Tutustu tarkemmin:
Aiemmat tilastot ja analyysit verokertymistä löytyvät sivultaVerotulojen kehitys.